Předchozí kapitoly byly zaměřeny do velké míry na základy snímkové techniky, a to jak z hlediska skladby, tak i stavby fotografického obrazu. Naznačili jsme si, jak můžeme svůj fotografický záměr realizovat - jak komponovat, pracovat s jednotlivými skladebnými prvky, ale také, jak je důležitá samotná stavba, tedy postup zhotovení snímku, přičemž stavba i snímková technika jsou vždy podřízeny skladbě. Než se zaměříme na vybrané podrobnosti, zastavme se na chvíli u hodnocení fotografických snímků.

Vycházíme tak vstříc především účastníkům soutěže Foto z cest, ale toto téma je důležité obecně. A také přímo a úzce souvisí s tématem snímkové techniky, je tudíž vhodné zařadit ho právě na toto místo OehlingPraxe - Začínáme fotografovat. Ostatně soutěž Foto z cest může být pro mnohé silnou motivací nejen pro to, aby „začali fotografovat", nebo aby je fotografování ještě více bavilo, ale také třeba pro zahájení promyšlené a koncipované fotografické tvorby.

A organizátoři právě tento aspekt soutěže podpořili i vyhlášenými tématy. V současné době můžete obeslat ještě tři témata: A to se opravdu stalo?, které má uzávěrku pro poslání soutěžních fotografií 02. 09. 2012, Magická krajina s uzávěrkou dne 02. 11. 2012 a Výtvarné využití teleobjektivu s uzávěrkou soutěžních fotografií 02. 12. 2012. To tedy je reportážní či dokumentační snímek, momentní fotografie, výjev, ale také třeba humor ve fotografii, krajinářská fotografie, ať už jakéhokoli druhu a zaměření, od širokých celkových záběrů po „detail v krajině" či „krajinu v detailu", a šesté téma ročníku 2012 přímo směřuje ke snímkové technice v rovině stavby fotografického obrazu - po využití širokoúhlého objektivu ve druhém kole je v tomto případě třeba použít teleobjektiv nebo objektiv s dlouhou ohniskovou vzdáleností pro vytvoření snímku s akcentem na výtvarné, nikoli informativní pojetí.

Hodnocení fotografického snímku

Soutěžní snímky posuzuje trojčlenná odborná porota, která ctí tradiční přístupy, které patří k základům, na kterých stojí současná fotografie, tedy obor jako takový, byť samozřejmě každý člen uplatňuje svůj osobitý subjektivní pohled. A i když se některá hodnotící kritéria mění i v čase a „s dobou", existují kritéria obecně platná s „s dobou" fakticky neměnná.

A je zcela zřejmé, že jako hlavní a nejdůležitější je skladba fotografického obrazu, což vychází už ze samotných základů teorie fotografie. Tedy - snímek musí mít obsah či smysl. V případě soutěže Foto z cest a potažmo jakékoli fotografické soutěže musí samozřejmě splnit zadání. To může být velmi široké, někdy je dokonce zadáno téma „volné", tedy bez hranic a pak organizátoři dávají prostor volné tvorbě, tvůrčí svobodě, jindy je naopak přísně vymezeno. Mohlo by se zdát, že „volná tvorba" je snadná, jenže - je to jen zdání nezkušených či začínajících uživatelů fotografických přístrojů. Mimo jiné proto, že ve velmi různorodém a pestrém souboru soutěžních snímků není snadné zaujmout.

Hodnocení fotografieTo souvisí s druhým bodem hodnocení fotografického snímku: musí být poutavý. Musí zaujmout, a to vizuálně, novostí námětu, emocionálně. A na první dva body navazuje třetí: snímek musí být „čitelný". Tedy přehledný. Důležité prvky musí být vhodně velké. Je třeba eliminovat rušivé prvky. Ale hlavně, a to se kupříkladu studentům fotografických oborů zvláště zdůrazňuje, dobrý fotografický obraz nepotřebuje žádný slovní doprovod, jedinou výjimkou je vhodně zvolený název.

A jako čtvrtý bod je technická dokonalost fotografického snímku.

Vpravo snímek z dětského karnevalu v mateřské školce, vpravo dětská hra s očima, které se kouzlem změnily v mandarinky. Vlevo jsem pracoval s čistě fotografickými prostředky, zejména s protisvětlem, které prozářilo vlasy a vytvořilo zářivou konturu těla. Externí blesk jsem použil v přímém směru pro eliminaci stínu. Vpravo jsem upravený záblesk externího blesku změkčil a tonálně změnil odrazem tak, aby pozadí "hrálo" s hlavním skladebným prvkem, jímž je dvojice mandarinek - vypoulených legračních očí.

Hodnocení fotografieAirbus A 380 letecké společnosti Lufthansa na své první návštěvě na letišti Praha - Ruzyně (LKPR). Byla to současně zcela první a dosud jedniná návštěva tohoto typu letounu u nás. Dokumentační, plně informativní fotografie (přečíst je možno i imatrikulaci D-AIMF. Fotografoval jsem zrcadlovkou Canon EOS 40D se zoomem Tamron AF 18-270 mm 1:3,5-6,3 Di-II VC PZD. Ohnisko 184 mm (ekv. 35mm formátu 294 mm), citlivost 200 ISO, čas 1/200 s a clona 18.

Hodnocení fotografieLufthansa - Junkers Ju-52/3m řečený "Tante Ju" v muzeu u letiště Mnichov (EDDM). Informativní stránka potlačena, výtvarná posílena, a to nejen záběrem, ale zejména uplatněním režimu HDR ART. Použil jsem kompaktní fotoaparát Casio Exilim EX-ZR200. Ohnisko 5,36 mm (ekv. 35mm formátu 30 mm), citlivost 80 ISO, čas 1/800 s a clona 3,5.

Hodnocení fotografieČást motoru letounu Airbus A320 ČSA, což ovšem v tomto případě bude zajímat jen velmi málo vnímatelů. Důležitější je podvečerní osvětlení a v pozadí druhý výrazný skladebný prvek - masa oblaků s pozvolna rostoucím "kumulem". Použil jsem kompaktní systémový fotoaparát Sony Alfa NEX-C3 s objektivem E 18-55 mm 1:3,5-5,6. Ohnisko 18 mm (ekv. 35mm formátu 27 mm), citlivost 500 ISO, čas 1/160 s a clona 4.

Hodnocení fotografieExperiment s mezemi technických možností digitálního kompaktu s ultrazoomem. I když je letoun ve vzdálenosti (výši) několika kilometrů a vrstvy atmosféry s ohromným rozdílem teplot "vykonaly své", lze bez problémů poznat, že se jedná o Boeing 747 Singapore Airlines. Samozřejmě - toto je záběr pouze pro osobní potřebu a pro pár zasvěcenců - kolegů z Aviation Fan Clubu. Pořídil jsem ho před lety kompaktem Panasonic Lumix DMC-FZ20. Ohnisko 72 mm (ekv. 432 mm), citlivost 80 ISO, čas 1/500 s a clona 4.