Předešlé dva díly jsme věnovali hlavně současné nabídce digitálních fotoaparátů na trhu, základním charakteristikám jednotlivých druhů a vybraných konkrétních typů a také k ujasnění stěžejních „pohledů na věc". Zaměřili jsme se na obrazovou kvalitu, výkon, vybavenost a také pružnost a všestrannost použití, tudíž hlavně na digitální zrcadlovky, bezzrcadlovky a systémové kompaktní fotoaparáty s výměnnými objektivy.

Jak a proč? Je třeba říci, že digitální bezzrcadlové fotoaparáty mají co nabídnout i těm nejvíce náročným. Do tohoto segmentu patří i systém Leica M, který společnost Leitz Camera představila v roce 1954 a jehož základem jsou fotoaparáty s důmyslně řešeným dálkoměrným systémem a s výměnnými objektivy. Pro digitální zobrazování výrobce připravil fotografické přístroje jako M8/8.2 s CCD snímačem formátu APS-H s velikostí aktivní plochy 27 × 18 mm a s rozlišením 10 Mpx, v roce 2009 také model M9 s full-frame CCD snímačem s rozměry 36 × 24 mm a rozlišením 18 Mpx a nejnovější model M využívá full-frame snímač Leica Max CMOS s rozlišením 24 Mpx a nový procesor Leica Maestro. Přístroj umožňuje s využitím adaptéru připojit i objektivy Leica R a dokoupit je možno externí elektronický hledáček Visoflex EVF2. Ptáte se, jakou má nová Leica M pořizovací cenu? Necelých 160 tisíc korun.

Ovšem pokud si vysloveně přejete kompaktní systémový fotoaparát s výměnnými objektivy založený na full-frame snímači, ale s dostupnější prodejní cenou, pak tu je novinka z dílny Sony a hned ve dvojím provedení. Modely α 7 a α 7R s bajonetem E pro výměnné objektivy jsou vybaveny obrazovými senzory velikostí odpovídající políčku 35mm kinofilmu, 7 s rozlišením 24 Mpx, 7R s 36 Mpx a bez low-pass filtru pro vyšší ostrost kresby a lepší kvalitu podání jemných detailů obrazu. Tyto nejmenší a nejlehčí fotoaparáty s výměnnými objektivy vybavené plnoformátovými snímači se liší také systémy automatického ostření. Model α7R má jednoduchý 25bodový autofokus pracující metodou detekce kontrastu, α7 má hybridní systém se 117 body AF a s možností používat jak metodu detekce kontrastu, tak fázovou detekci. Rozdílná je i maximální rychlost souvislého snímání: α7 á 5 a α7R á 4 obr./s.

Budeme-li postupovat od plnoformátových obrazových snímačů k menším, pak lze s uspokojením konstatovat, že máme velký výběr přístrojů s obrazovými snímači CMOS formátu APS-C s rozměry 23,4 × 15,6 mm. Jsou to Sony α NEX s bajonetovým připojením kompaktních objektivů Sony E, Samsung NX, používající kompaktní objektivy s bajonetem Samsung NX, Canon EOS M s bajonetem EF-M a Fujifilm X-Pro/X-Ex s objektivy Fujinon XF. Pak jsou to přístroje Panasonic a Olympus, založené na snímačích 4/3 digitálního standardu s rozměry 17,3 × 13 mm a používající kompaktní objektivy s bajonetem mikro 4/3 systému s tím, že součinitel přepočtu ohniskové vzdálenosti na full-frame formát je 2×.

Nikon nabídl své řešení modulárního kompaktního systému, který postavil na obrazovém senzoru CMOS formátu Nikon "CX" s palcovou úhlopříčkou a rozměry aktivní plochy 13,2 × 8,8 mm. Pro přepočet ohniskové vzdálenosti kompaktních objektivů 1 Nikkor na 35mm kinofilmový formát platí přibližný koeficient 2,7×. A nejmenší snímač používá modulární mikrosystém Pentax. Jeho fotoaparát Pentax Q s bajonetem a přípojným systémem Q, jehož průměr odpovídá 2/3 rozměru konvenčního bajonetu K, využívá obrazový snímač CMOS s úhlopříčkou 1/2,3 palce a rozměry 6,17 × 4,55 mm, což znamená, že pro přepočet ohniskové vzdálenosti platí rekordní součinitel 5,53×.

Na trhu je také jedinečný modulární systém Ricoh GXR. Tvoří ho univerzální tělo GXR se šasi z hořčíkové slitiny a různé výměnné moduly. Některé obsahují snímač (CCD, nebo CMOS, menší i formátu APS-C), systém zpracování dat (Smooth Imaging Engine IV, nebo GR Engine III) a objektiv, buďto zoom, nebo s pevným ohniskem, po přepočtu na 35mm formát odpovídající 50 a 28 mm, některé jen snímač a obvod s procesorem a přípojný bajonet, a to Leica M (L) a mikro 4/3 digitálního standardu.

Jak a proč? Jak jsme si už řekli, jedním z hlavních argumentů pro nové kompaktní modulární systémy jsou menší rozměry a váha fotoaparátů a také výměnných objektivů ve srovnání s digitálními SLR a SLT fotoaparáty. A také jsou určeny hlavně uživatelům, kteří nechtějí zrcadlovku, ale kompaktní fotoaparát, avšak nikoli s pevně zabudovaným objektivem, nýbrž s možností používat různé vyměnitelné objektivy. Tedy fotoaparát malý, lehký, snadno přenosný, ale s mnoha možnostmi pro všestranné využití. Ovšem některé kompaktní digitální zrcadlovky pro amatérské použití jsou také velmi lehké a malé, přitom výkonné, a když uživatel chce, může pro ně vybírat objektivy a příslušenství i z nejvyšších pater rozsáhlých modulárních systémů, přičemž objektivy jsou použitelné přímo, bez adaptérů. Typický příklad? Canon EOS 100D.

Další argument pro systémové bezzrcadlové přístroje s elektronickým hledáčkem je skutečnost, že to jsou univerzální foto-videopřístroje. Digitální, neboli elektronický hledáček na rozdíl TTL optického můžeme používat i pro pořizování videozáznamu a další výhodou je také možnost používat permanentně ostřící režim autofokusu, který je zvláště v kombinaci s funkcí sledování objektu silnou zbraní hlavě opět při natáčení videa, ale také při souvislém snímání objektů v pohybu. Výrobci bezzrcadlovek a systémových kompaktů zavedli progresívní hybridní systémy autofokusu, umožňují používat obě základní metody ostření, jak detekci kontrastu, tak i fázovou detekci.

Ovšem - renomovaní výrobci digitálních zrcadlovek zavedli hybridní systém automatického zaostřování také. Využívá ho třeba i maximálně kompaktní zrcadlovka Canon EOS 100D a semiprofi model EOS 70D vzbudil velkou pozornost díky novému hybridnímu autofokusu, který využívá unikátní APS-C senzor Canon Dual Pixel CMOS AF. Zatímco signál ze světlocitlivých buněk snímače je veden do 14bitového AD převodníku k digitalizaci a odtud směřuje do obrazového procesoru DIGIC 5+ propojeného s paměťmi DDR SDRAM, signál z pixelů vyhrazených pro hybridní systém automatického zaostřování je propojen s jednotkou senzoru autofokusu TTL-CT-SIR s 19 křížovými AF body, které mají ve středové oblasti výjimečnou citlivost při f/2,8. Senzor nového typu umožňuje používat rychlé a plynulé automatické ostření založené na fázové detekci při fotografování s živým náhledem na displeji a při pořizování videozáznamů.
Jak a proč? Navíc video řada uživatelů ráda pořizuje s využitím displeje, ti nároční pomocí velkého externího se stínítky a s přístrojem na stativu, případně u akčních scén a záběrů z různých akcí, třeba z veletrhů, s využitím různých praktických držáků. Faktem je, že nemá-li přístroj ani elektronický hledáček a uživatel je odkázán pouze na displej a případně na hledáček externí, buďto průhledový, nebo elektronický, znamená to omezení. Zvláště když přístroj nemá ani blesk a nastane situace, kdy bychom chtěli použít hledáček i blesk současně.

Někteří fotografové si také nemohou zvyknout na to, že jsou i pro fotografování odkázáni pouze na displej, zatímco jiní si zvykli a dalším, kteří začali fotografovat až digitálním kompaktem bez hledáčku, možná nikdy hledáček chybět nebude. A naopak mnoho fotografů si nedovede svou práci a tvorbu představit bez kvalitního TTL optického hledáčku. S použitím pouze displeje nebo hledáčku elektronického. Svou roli hrají i zkušenosti a zvyky, také osobní preference a další faktory.

Jsme sice konfrontováni s určitou nabídkou na trhu, masírováni různými marketingovými zaklínadly, více či méně na nás působí reklama, ale vždy, i když někdy asi jen málo, se projeví naše osobnost. Při volbě nového fotoaparátu bychom měli zvážit vše. Využít i různé dostupné více či méně objektivní charakteristiky produktů, které bereme pro svůj výběr v úvahu. Ideální jsou nezávislé recenze připravené na základě testů, které jsou doloženy výběrem zkušebních snímků. Zkrátka - je velmi důležité opatřit si dostatek informací a rozhodovat se právě na jejich základě.

Nejlepší řešení? Mít několik různých přístrojů pro určité oblasti použití. Jako neexistuje zcela dokonalý, ideální přístroj, neexistuje ani tak univerzální, který by byl vhodný pro všechny oblasti použití bez jakýchkoli omezení - ať už z hlediska kvality obrazu, tak i ovladatelnosti, pružnosti použití, vybavenosti. Pravda, existuje i univerzálně použitelná technika, typickým příkladem jsou výměnné objektivy s extrémním rozsahem ohniskové vzdálenosti. Pro určité oblasti jsou velmi dobře použitelné a získaly si velkou oblibu. A díky technologickému pokroku došlo k jejich výraznému zkvalitnění. Výrobci využívají speciální druhy optického skla. Používají vylepšené antireflexní vrstvy a tmely.

Přesto - pro ty nejvíce náročné uživatele stále nabízejí i zoomy s kratším rozsahem a s pevnými ohnisky, neboť ty lze snadněji a dokonaleji optimalizovat pro co nejvyšší kvalitu obrazu a koncipovat tak, aby měly co možná nejlepší světelnost. A na světelnost objektivů se v poslední době zaměřili i výrobci systémových kompaktních a DSLM přístrojů, což je vítaná aktivita i v době, kdy u digitálních přístrojů můžeme podle potřeby použít vyšší citlivost ISO a do poměrně vysoké hodnoty můžeme počítat s rozumným nárůstem obrazového šumu

Závěrečné tipy a rady - stručně, věcně, prakticky

Základní druhy digitálních fotoaparátů:

  1. Jednoduché a levné kapesní kompakty
  2. Stylové kapesní kompakty
  3. Malé kompakty s ultrazoomy bez hledáčku
  4. Větší kompakty s ultrazoomy s digitálním hledáčkem
  5. Špičkové kompakty pro náročné uživatele
  6. Vodotěsné a odolné outdoorové fotoaparáty
  7. Systémové kompakty s výměnnými objektivy
  8. Bezzrcadlovky s výměnnými objektivy a digitálním hledáčkem
  9. Zrcadlovky pro amatérskou tvorbu, rodinu a začínající fotografy
  10. Zrcadlovky pro náročné a poloprofesionální fotografy
  11. Full-frame zrcadlovky pro náročné a profesionální fotografy
  12. Fotoaparáty a systémy pro nejnáročnější a speciální fotografické úkoly

Další dělení a hodnocení fotoaparátů

Fotoaparáty dělíme a hodnotíme podle objektivu (typ, druh, kvalita, světelnost, ...), závěrky (druh, rozsah časů) a také podle vybavenosti (systémy, režimy, funkce). Posuzujeme design, ergonomii a obsluhu přístroje: jak se drží, jaké má rozmístění, provedení a ovládání funkčních prvků, zajímáme se o chod spouště, závěrky a dalších systémů, pohotovost zaostřování atp. atd. Další důležitá kritéria jsou rozměry a hmotnost, způsob napájení (a energetická náročnost přístroje), obecně technická úroveň (funkční spolehlivost, životnost - při nákupu ovšem odhadnutelné jen pomocí nepřímých prostředků, obdobně i odolnost proti klimatickým vlivům), cena, servisní služby (zázemí dané značky fotoaparátu). Podle našich tvůrčích záměrů zvážíme i jaký je výběr vhodného příslušenství.

Jak tedy vybírat?

1. Mít jasnou představu

Musím vědět, proč si chci fotoaparát pořídit. Anebo pro koho, pokud ho kupuji jako dárek. Pro jaké použití je určen, co s ním budu já nebo jeho uživatel fotografovat (a filmovat) a co se má dál dít s pořízenými snímky (a ozvučenými videoklipy). Budu si je prohlížet v digitální podobě na monitoru počítače nebo notebooku? Nebo s rodinou a přáteli na televizní obrazovce? Nechám si nejlepší snímky zhotovit v laboratoři a vložím je do alba? Vytvořím si vlastní fotoknihu? Kalendář? Budu chtít fotografie tisknout doma na své fotografické tiskárně? Lákají mě i větší formáty fotografií? Budu si chtít vytvořit fotoobraz na stěnu, nebo jako dárek? Chystám se uspět ve fotografické soutěži? Toužím uspořádat výstavu svých fotografií a oslovit tak širší okruh osob než jen své blízké, přátele a kamarády, přítelkyně a kamarádky?

Jak a proč? To jsou ty úplně základní úvahy, které nás nasměruji k dalším a u těch už jde přímo o výběr fotoaparátu a příslušenství. Mohu si totiž přát malý, ale elegantní ultrakompakt s osobitým stylem, který si vložím do kapsy a jdu do společnosti nebo „na akci s partou" a použiji ho podle příležitosti a situace. Nebo kompakt do nepohody, který můžu používat i během lyžování, raftování a jiných vodních sportech, na cyklotoulkách divokou krajinou a případně mi poslouží i pod vodní hladinou. Velké oblibě se stále těší univerzálně použitelné kompaktní fotoaparáty vybavené „ultrazoomy", tedy pankratickými objektivy či transfokátory s velkým rozsahem ohniskové vzdálenosti.

Samozřejmě velký zájem je dlouhodobě o digitální zrcadlovky, ale spotřebitele stále více oslovuje nabídka nových bezzrcadlovek a kompaktních fotoaparátů s výměnnými objektivy. Mezi přednosti těchto přístrojů patří jejich flexibilita daná i příslušností k modulárním systémům, které zahrnují kromě výměnných objektivů a externích blesků nejrůznější příslušenství od snímacích filtrů přes dálková ovládání po moduly GPS a Wi-Fi a stereofonní mikrofony.

2. Proč „netroškařit"

Doporučuji podívat se i kousek „za horizont". Člověk se vyhne nepříjemné situaci, kdy si brzy po nákupu uvědomí, že jeho výběr nebyl zrovna „to pravé ořechové". A nemám teď na mysli technické selhání přístroje. Může nastat, přirozeně, ale řeší ho záruční oprava nebo možnost vrátit zboží podle zákona. Myslím na to, že člověk překvapivě brzy po nákupu zjistí, že pořízený fotoaparát neodpovídá jeho představě a spíše ho „brzdí v rozletu". Mnohem příjemnější je pocit, když vás uspokojuje dosahovaná obrazová kvalita i možnosti přístroje, případně když můžete díky svému fotoaparátu „odborně povyrůst" a jste motivováni a nadšeni pro různé tvůrčí experimenty.

3. Maximum informací = lepší rozhodování

Konečné rozhodnutí za nás ale nikdo neudělá a pro dobrou volbu je velkou výhodou mít dostatek informací. Před samotným nákupem je tedy dobré získat informace z internetu, populárně-odborných časopisů i další literatury. Někomu pomáhá vytvořit si určitý širší výběr potenciálních možností, ke kterým si zjistí podrobné údaje a pečlivým posouzením postupně výběr zužuje až k vítěznému fotoaparátu. Využít můžeme různá doporučení od známých, zvláště těch, kteří fotografují, a my jejich fotografie známe. Užitečné informace získáme i v odborné prodejně, a to nejen o fotoaparátech jako takových, ale také o servisních podmínkách a dalším příslušenství.