Canon EF 24-70 mm 1:4L IS USM
Nový univerzálně použitelný objektiv se zoomem o rozsahu 24-70 mm v řadě Canon EF L má méně světelnou optickou soustavu, jeho základní clonové číslo je f/4,0 a stejně jako u modelu 2,8/24-70L II USM je neměnné v celém rozsahu zoomu. Ovšem je vybaven efektivně pracujícím hybridním systémem optické stabilizace obrazu a nápaditě rozšířen o makrorežim. Také tento objektiv jsem testoval v kombinaci s fotoaparátem EOS 6D a dospěl jsem k přesvědčení, že ho výrobce „ušil 6D přímo na tělo". Samozřejmě ale výborně poslouží i v kombinaci s jinými zrcadlovkami EOS včetně modelů se snímači formátu APS-C.
Canon EF 24-70 mm f/4L IS USM je poměrně kompaktní, přitom robustní a odolný, jak se na objektiv řady L sluší a patří, a také další vlastnosti mu slouží ke cti. Nejvíc přirozeně zaujme důmyslně a uživatelsky jednoduše řešeným přepínáním na režim makro pro zvětšení obrazu až 0,7×. Důmyslně a uživatelsky přívětivě řešený makrorežim, to je praktická funkce velmi zajímavě rozšiřující už tak výborný potenciál objektivu se zoomem středního rozsahu, který je ideální jako základní zoom pro náročné uživatele a uživatelky. To, že recenze začíná makrorežimem, který je nespornou předností tohoto objektivu a zaslouží náležitě vyzdvihnutí, by ale nemělo ani v nejmenším zastínit fakt, že objektiv je celkově vysoce kvalitní, výborně koncipovaný a vybavený, funkčně bezvadný.
Makrorežim je dostupný u nejdelší ohniskové vzdálenosti a umožňuje intuitivně pokračovat v přiblížení záběru, "dostat se" k detailu. Použitelný je přirozeně jak při fotografování, tak i pořizování videozáznamů. Stačí prstem posunout ovladač a pootočit prstencem pro ovládání zoomu za hodnotu 70 mm. Posuvný ovladač má dvě funkce, kromě přepínání na režim makro je také zámkem zoomu. Při nastavení základního ohniska 24 mm lze zoom uzamknout, aby se nevysouval během chůze, máme-li fotoaparát s objektivem v ruce nebo zavěšený na krku.
Na červeně orámovaném snímku je výše zmíněný přepínač vidět ještě lépe. A snímek vlevo zobrazuje umístění bílé značky vůči žluté čáře vymezující rozsah makrorežimu.
Zde je dosaženo mezní hodnoty. Během testování jsem se neubránil srovnání s jedním ze svých dnes už historických makroobjektivů, který jsem si kdysi dávno velmi oblíbil a rád používal: MC Soligor C/D 24-45 mm 1:3,5-4,5 Zoom + Macro s bajonetovým připojením typu Canon FD. Přechod na režim makro u nejdelšího ohniska má řešen posunem celého prstence pro změnu ohniskové vzdálenosti. Na tubusu jsou zakresleny značky v bodech, kdy je dosažen poměr zvětšení obrazu 1:8, 1:4 a 1:3, což je mezní hodnota. Objektiv EF 24-70 mm 1:4L IS USM žádné další značky nemá, je řešen pro vyloženě intuitivní použití.
A zde je detailní pohled na přepínač, který právě slouží k přechodu na režim makro. Ukazuje, jak lze přepnout snadno a pohotově jedním prstem, pouhým jemným posunem ovladače vpřed. A to na režim makro a také se z něj vrátit zpět do normálního režimu a k možnosti plynule měnit ohniskovou vzdálenost.
Celkový pohled z druhé strany, na níž jsou umístěny klasické přepínače AF/MF pro volbu základního zpúsobu ostření - s využitím automatického systému, anebo ručně, a IS ON/OFF pro zapnutí, nebo vypnutí systému optické stabilizace obrazu. Ruční ostření pomocí otočného prstence, který je stejně jako zoomovací opatřen příjemným tvarovaným potahem z materiálu, jehož vlastnosti připomínají měkkou pryž, je jemné, přesné. I při použití autofokusu můžeme podle potřeby lehce ručně doostřit/přeostřit.
Systém automatického zaostřování využívá kruhový ultrazvukový elektromotorek. Automatické ostření je rychlé, přesné a tiché. Díky systému s vnitřním zaostřováním se během ostření nemění délka objektivu, to pouze při zoomování, a neotáčí se přední část objektivu, což umožňuje použití rozměrné tvarované sluneční clony a usnadňuje používání snímacích filtrů, zejména polarizačních a přechodových.
Samozřejmě nechybí okénko se zobrazením vzdálenosti, na níž je právě zaostřeno, a to v metrech i stopách, ani červené korekční značky pro použití infračerveného filmu. Hybridní systém optické stabilizace obrazu umožňuje při snímání z ruky použít delší čas expozice než by bylo možno bez stabilizace, aniž riskujeme ztrátu ostrosti obrazu kvůli chvění rukou. Výrobce uvádí rozsah až 4 EV. Chvění kompenzuje ve svislém i vodorovném směru, vhodně reaguje na různé typy chvění fotoaparátu, detekuje naklonění i posun a poskytuje efektivní stabilizaci i v režimu makro.
Objektiv EF 4/24-70L IS USM ve spojení s fotoaparátem EOS 6D a samozřejmě také s dalšími těly fotoaparátů Canon umožňuje i mikronastavení systému automatického zaostřování.
Pohled na zadní část objektivu s celokovovým přípojným bajonetovým systémem a těsnícím kroužkem, který zabraňuje vniknutí prachu a vlhkosti, je-li objektiv připojen k tělu fotoaparátu, nebo opatřen zadní krytkou.
Optický systém tvoří 15 členů uspořádaných do 12 skupin, dva prvky jsou asférické a dva UD, tedy ze skla s mimořádně nízkým rozptylem, aby objektiv mohl být kompaktní, měl minimalizovány optické odchylky, patřičný kontrast a ostrý obraz s dobře prokreslenými jemnými detaily. Povrchová úprava Super Spectra minimalizuje odlesky a podílí se také na maximalizaci kontrastu. Irisová clona má 9 lamel, které vytvářejí téměř přesně kruhový otvor, což umožňuje jemné rozostření, zejména při odclonění, a na druhou stranu při použití vysokých clonových čísel je možno efektně rozzářit světla, takže ani není třeba nějakých digitálních efektů typu "hvězdička", které někdy působí až nepřirozeně.
Objektiv je precizně dílensky zpracován, jeho funkčnost je perfektní a je řešen jako odolný a utěsněný proti vnikání prachu a vlhkosti. Přední a zadní optický člen mají na povrchu fluorový povlak, díky němuž se tato nejvíce exponovaná skla udržují lépe čistá, například od nechtěných otisků prstů, navíc tato vrstva také „odpuzuje" vodu.
Charakteristiky MTF - Modulation Transfer Function. Tučné linky = 10 čar/mm, jemné linky = 30 čar/mm. Černé křivky jsou MTF charakteristiky při plně otevřené cloně, modré linky při f/8. Plné čáry představují sagitální MTF, přerušované čáry meridiální MTF.
Canon EF 24-70 mm 1:4L IS USM - základní technické parametry:
Rozsah po přepočtu na 35mm formát při použití snímače APS-C: 38-112 mm
Optická konstrukce: 15 členů/12 skupin, 2 prvky jsou asférické, 2 UD
Rozsah zorných úhlů (vodorovně, svisle, úhlopříčně): 74 až 29 °, 53 ° až 19 ° 30 ', 84 až 34 °
Počet lamel clony: 9; optimalizovaný kruhový otvor
Základní clonové číslo: 4 v celém rozsahu zoomu
Nejvyšší clonové číslo: 22 (nejmenší otvor clony)
Nejkratší zaostřovací vzdálenost: 0,38 m; makro 0,20 m
Maximální zvětšení obrazu: 0,7×
Informace o vzdálenosti: ano
Zaostřovací systém: interní, objektiv nemění rozměry, přední část se neotáčí
Pohon automatického zaostřování: kroužkový elektromotorek USM
Plně manuální zaostřování: ano
Systém optické stabilizace obrazu: ano, hybridní; 4 EV („čtyřkrokový")
Průměr závitu pro snímací filtry: 77 mm
Rozměry (max. průměr × délka): 83,4 × 93 mm
Hmotnost: 600 g
Co ukázal test - výběr ze zkušebních snímků
Objektiv jsem testoval ve spojení s novou digitální zrcadlovkou Canon EOS 6D s plnoformátovým senzorem. Ta má poměrně široký a dobře optimalizovaný dynamický rozsah a celkově velmi dobrou reprodukční charakteristiku včetně dobré reprodukce barev a výborného podání jemných tonálních přechodů. Na testovacím terči je vidět, že i při použití základního firemního nastavení mají hrany jen minimálně zvýšený kontrast. Ostrost struktur je výborná, třepení hran velmi mírné. Parametry obrazu lze dobře individuálně upravit. Ohnisková vzdálenost 35 mm, clonové číslo 11, čas expozice 2 s, citlivost 125 ISO. | Optické zkreslení obrazu, nahoře u ohniskové vzdálenosti 24 mm (čas 1 s, clona 11 a citlivost 125 ISO), dole 70 mm (čas 1 s, clona 11 a citlivost 125 ISO). Soudečkové zkreslení u nejkratšího ohniska je zřetelné, u 70mm ohniska je distorze minimalizovaná. |
Hřbety knih - normální režim. Ohnisko 70 mm, clonové číslo 8, čas expozice 1 s, citlivost 125 ISO. | Hřbety knih - makrorežim. Ohnisková vzdálenost 70 mm, clonové číslo 8, čas expozice 2 s, citlivost 125 ISO. |
Drobný předmět - celek v normálním režimu. Ohnisko 70 mm, clona 8, čas 0,6 s, citlivost 125 ISO. | Drobný předmět - detail v režimu makro. Ohnisko 70 mm, clona 8, čas 1,3 s, citlivost 125 ISO. |
Kočka I. Ohnisko 65 mm, clona 4, čas 1/60 s, citlivost 1600 ISO, blesk. | Kočka II. Ohnisko 70 mm, clona 4, čas 1/60 s, citlivost 1600 ISO, blesk. |
Kočka III - vlevo režim normální, vpravo makro. Vlevo ohnisko 57 mm, vpravo 70 mm. Jinak v obou případech clona 8, čas 1/80 s, citlivost 250 ISO, blesk. | Křeček s využitím režimu makro. Ohnisko je tedy 70 mm a sportovní režim použil clonu 4, čas 1/60 s, citlivost 1600 ISO a blesk. |
Několik snímků z masopustu s využitím scénického programu Sport. Masopust I: ohnisko 33 mm, čas 1/320 s, clona 4 a citlivost 800 ISO. | Masopust II. Ohnisko 57 mm, čas 1/320 s, clona 5,6 a citlivost 400 ISO. Použit blesk. |
Masopust III. Ohnisko 61 mm, čas 1/400 s, clona 4 a citlivost 800 ISO. | Masopust IV. Ohnisko 35 mm, čas 1/320 s, clona 4 a citlivost 800 ISO. |
Městská krajina I. Ohnisko 24 mm, čas 1/100 s, clona 10 a citlivost 100 ISO. Scénický program Krajina, širokoúhlý formát. | Městská krajina II. Ohnisko 70 mm, čas 1/125 s, clona 8 a citlivost 100 ISO. Scénický program Krajina. |
Městská krajina III. Ohnisko 32 mm, čas 1/160 s, clona 11 a citlivost 400 ISO. Program s prioritou clony. | Městská krajina IV. Ohnisko 70 mm, čas 1/60 s, clona 5,6 a citlivost 100 ISO. Scénický program Krajina. |
Městská krajina V. Ohnisko 70 mm, čas 1/100 s, clona 7,1 a citlivost 100 ISO. Scénický program Krajina. | Městská krajina VI. Ohnisko 24 mm, čas 1/30 s, clona 4 a citlivost 500 ISO. Pružná programová automatika. |
Městská krajina VII. Ohnisko 70 mm, čas 2,5 s, clona 16 a citlivost 160 ISO. Ruční nastavení. | Městská krajina VIII. Ohnisko 70 mm, čas 1/30 s, clona 5,6 a citlivost 1600 ISO. Scénický program Krajina. |
Ohnisko 70 mm, čas 15 s, clona 8 a citlivost 100 ISO. Ruční nastavení. | Ohnisko 70 mm, čas 30 s, clona 16 a citlivost 400 ISO. Ruční nastavení. |
Krátké zhodnocení
Canon EF 24-70 mm 1:4L IS USM je univerzálně použitelný zoomobjektiv, který svou koncepcí, provedením i kvalitou obrazu uspokojí náročné amatérské fotografy i profesionály. Lze jej využít ve spojení se zrcadlovkami s plnoformátovými senzory, ale i s přístroji se snímači menšího formátu. Je funkčně bezvadný, má perfektní dílenské zpracování a bez problémů poslouží i v náročném profesionálním každodenním nasazení, přirozeně i díky odolnému provedení, které je vlastní všem objektivům Canon EF řady L.
Obrazová kvalita je celkově výborná, v okrajových částech obrazu se projevuje pouze mírná barevná odchylka a díky základnímu clonovému číslu f/4, konstantnímu v celém rozsahu zoomu, a výborně optimalizované optické konstrukci prakticky nevykazuje tmavnutí obrazu směrem do rohů, které ukázal test modelu s vyšší světelností EF 24-70 mm 1:2,8L II USM. Optické zkreslení obrazu v základním nastavení zoomu mají oba modely obdobné, stejně jako zcela je minimalizované u 70mm ohniska. Předností tohoto objektivu oproti světelnějšímu je také systém optické stabilizace obrazu a pochopitelně důmyslně vyřešený, intuitivně použitelný makrorežim. A vezmeme-li v úvahu vše včetně prodejní ceny, vychází nám tento objektiv jako velmi vážný abonent na stálé místo v mnohé fotografické brašně nebo fotobatohu.