Canon EOS 100D
Nejmenší, nejlehčí, maximálně kompaktní digitální zrcadlovka Canon měří přibližně 12 × 9 × 7 cm a včetně baterie váží 407 g, poskytuje ale standardní výkonnost a pružnost použití spotřebitelského foto-videoaparátu, který je součástí rozsáhlého modulárního systému Canon EOS. Poslouží nejen uživatelům, kteří přecházejí k zrcadlovce z malého kompaktu. Je výborný na cesty a dovolené i jako rodinný fotoaparát a umožňuje také zábavnou digitální tvorbu. Pro test jsem použil základní kitový zoom EF-S 18-55 mm 1:3,5-5,6 IS STM.
Ačkoli je Canon EOS 100D opravdu velmi malý přístroj, vcelku dobře se drží a ovládá, a to díky ergonomickému tvarování a příjemnému povrchu plastového těla i řešení ovládacích a kontrolních prvků včetně dotykového displeje. Na výrobu těla byly použity kvalitní, odolné a lehké materiály: hliníková slitina a polykarbonátová pryskyřice zpevněná uhlíkovými a skelnými vlákny. Velmi příjemné je řešení povrchu u nejvíce exponovaných míst při uchopení fotoaparátu pravou rukou a při ovládání, tedy úchopového madla samotného, opěrky palce v horní části zadní stěny a také tvarované plochy kolem spoušti, ale i provedení otočného voliče režimů expozice.
Porovnání velikosti zrcadlovky EOS 100D s modelem EOS 650D s rozměry běžné amatérské zrcadlovky a jen o něco málo menším tělem systémového kompaktního fotoaparátu s výměnnými objektivy EOS M. Ve srovnání s EOS 650D je menší o celých 25 %. Canon EOS 100D přináší z hlediska rozměrů a váhy velmi zajímavý kompromis, který zvyšuje jeho atraktivitu pro uživatele, jimž připadají i spotřebitelské zrcadlovky ještě stále příliš velké a těžké, tedy zejména pro ženy, dívky a děti.
Senzor a procesor, snímky a video
Canon EOS 100D využívá obrazový snímač CMOS formátu APS-C s rozměry 22,3 × 14,9 mm a s rozlišením 18 milionů efektivních pixelů a elektronický obvod s procesorem DIGIC 5. Senzor je vybaven čisticím systémem EOS včetně možnosti získat data pro softwarovou retuš nečistot ze snímků s využitím sofistikovaného programu Canon Digital Photo Professional, který je samozřejmě přibalen.
Snímky mají maximální rozlišení 5184 × 3456 pixelů a základní poměr stran obrazu 3:2 můžeme změnit na 4:3, širokoúhlý 16:9 nebo čtvercový 1:1. Formát souboru JPEG umožňuje nastavit základní dvě kvalitativní úrovně, jemnou a normální, nekomprimované obrazové soubory RAW jsou 14bitové a design typu systému souborů je verze 2.0.
Video MOV/Motion JPEG s kodekem H. 264 má maximum 1920 × 1080 px a snímkovou frekvenci 29,97/25/23,976 obr./s. Nastavit můžeme také 1280 × 720 px á 59,94/50 obr./s, anebo 640 × 480 px á 30, nebo 25 obr./s. Zvuk je lineární PCM, mikrofon i reproduktor jsou monofonní, úroveň nahrávání lze ručně nastavit. Systém Hybrid CMOS AF II umožňuje plynulé a tiché ostření při snímání filmů, video lze snímat s efektem miniatury (5×/10×/20× + výběr pruhu s ostrým obrazem) a pro jednoduchou tvorbu upravených sekvencí klipů je možno využít program Videomomentka.
Hledáček a displej
Optický TTL hledáček je kompaktní, zrcadlový, má pokrytí (svislé i vodorovné) přibližně 95 % záběru, zvětšení obrazu přibližně 0,87× a dioptrickou korekci okuláru v rozsahu od -3 do +1 dioptrie. Přístroj je samozřejmě dodáván s měkkou očnicí okuláru, místo které je možno nasunout dioptrickou korekční čočku řady E s měkkým pryžovým rámečkem Ef, nástavec okuláru EP-EX15II nebo úhlový hledáček C. Zaostřovací matnice je fixní. Polopropustné sklopné zrcadlo s rychlým návratem má udávaný reflexní poměr přenosu světla 40:60. Při použití objektivu EF 600 mm f/4 nebo kratší ohniskové vzdálenosti nedochází k oříznutí obrazu na zrcátku. Možný je kontrolní náhled hloubky ostrosti stiskem samostatného tlačítka umístěného pod tlačítkem pro odemknutí připojeného objektivu.
Dotykový displej typu TFT LCD Clear View II s úhlopříčkou 7,7 cm (3 palce) má poměr stran 3:2, rozlišení přibližně 1 040 000 obrazových bodů, přibližně 100% pokrytí a přibližně 170° pozorovací úhel (vodorovně i svisle). Jeho povrchová úprava efektivně omezuje vytváření šmouh. Nastavení jasu má rozsah sedmi úrovní. Nad okulárem, na bloku nesoucím aktivní sáňky pro externí příslušenství je umístěn senzor přiblížení, který automaticky vypne displej jakmile použijeme hledáček.
Displej poslouží jak pro komponování záběrů v režimu živého náhledu nebo při snímání videoklipů, tak pro prohlížení a základní úpravy snímků a klipů, ale samozřejmě také zobrazuje panel „rychlé nabídky", „Q" - Quick menu, rychloovladač a slouží k nastavení a ovládání fotoaparátu jako takového, přičemž dotykové ovládání je velmi intuitivní a možné je použít dotyk a tažení jedním i dvěma prsty včetně zvětšování a zmenšování obrazu.
Autofokus a měření plus nastavení expozice
Hybridní systém automatického zaostřování používá modul TTL-CT-SIR se senzorem CMOS, umožňuje tudíž využívat jak metodu detekce fáze, tak i kontrastu (snímač). Má 9 křížových ostřicích bodů (ve středu f/2,8), přičemž rozsah autofokusu v režimu ostření na střed má rozsah -0,5 až 18 EV (při 23 °C a ISO 100) a na ostatní body 0,5 až 18 EV za stejných podmínek. Autofokus nabízí řadu režimů, inteligentní automatické zaostřování, po jednom snímku, inteligentní průběžné zaostřování, vícebodový, bodový. Výběr bodu AF může probíhat automaticky, anebo lze volbu provádět ručně. Vybrané body AF se promítají v hledáčku a jsou indikovány na displeji. Nechybí funkce detekce tváří v záběru, k dispozici je samozřejmě zámek AF, ale pomocné osvětlení obstarává vestavěný blesk, nikoli samostatná LEDka. Vybrané objektivy samozřejmě umožňují jemné a přesné manuální ostření.
Systém TTL měření světla využívá SPC modul se 63 zónami a umožňuje poměrové měření spojené se všemi body AF, částečné měření ve středu záběru, bodové měření a celoplošné se zdůrazněným středem. Rozsah měření je 1-20 EV (při teplotě 23 °C, s objektivem 50 mm f/1,8 II a s nastavenou citlivostí ISO 100). Kompenzace expozice má rozsah ± 5 EV, k dispozici je funkce automatických expozičních řad AE Bracketing.
Citlivost ISO má základní rozsah od 100 do 12 800 s možností rozšíření na 25 600. Kromě automatického vyvážení bílé je možno využít režimy vyvážené pro vybrané teploty chromatičnosti (Denní světlo, Stín, Zataženo, Žárovkové osvětlení, Bílé zářivkové osvětlení, Blesk), možná je i kompenzace vyvážení bílé (modrá-jantarová/purpurová-zelená vždy v rozsahu ± 9 kroků), také uživatelské vyvážení bílé a funkce WB Bracketing, tedy automatické posouvání vyvážení bílé.
Režimy expozice, praktické a hravě-tvůrčí funkce
Volič režimů je otočný zcela libovolně „kolem-dokola" neboli o celých 360 °. Pro snadné a pohodlné fotografování i natáčení videa lze využít automatický inteligentní scénický režim nebo automatiku Bez blesku, kreativní automatický režim s průvodcem a základní scénické programy Portrét, Krajina, Detail, Sport. Další pozice na voliči umožňuje volbu speciálních scén Děti, Jídlo, Svit svíček, Noční portrét, Noční scéna bez stativu, Podsvícení displeje s vysokým dynamickým rozsahem - HDRI s optimalizací zobrazení s využitím tří různě exponovaných snímků.
K dispozici je pružná programová automatická expozice, automatická expozice s předvolbou času (1/4000-30 s + dlouhá expozice B/Bulb), automatická expozice s předvolbou clony a pro fotografie i video lze využít i režim s ručním nastavením všech parametrů expozice. Režimy řízení mají tyto volby: jednotlivé, sekvenční, samospoušť (2 s, 10 s + dálkové snímání, 10 s + po sobě následující snímky 2-10), tiché jednotlivé a tiché sekvenční). Souvislé snímání má maximální rychlost přibližně 4 obr./s pro přibližně 28 snímků typu JPEG, nebo 7 souborů RAW.
K dispozici je sada Picture Style (Automatický, Standardní, Portrét, Krajina, Neutrální, Věrný, Černobílý a až tři Definované uživatelem), vždy s možností úpravy základních parametrů: ostrost, kontrast, sytost a tón barev, u monochromatického režimu pak namísto úprav barev je možno aplikovat digitální filtry, které simulují účinky snímacích filtrů u klasické černobílé fotografie plus tónování/barvení fotografií do sépiově hnědého, modrého či zeleného podání.
K dispozici jsou také funkce jako Priorita zvýrazněných tónů, Automatická optimalizace jasu (4 nastavení), Potlačení šumu u dlouhé expozice, Potlačení šumu při vysoké citlivosti ISO (4 nastavení včetně pokročilé optimalizace ze čtyř snímků, které systém pořídí v rychlém sledu a vygeneruje jeden snímek s kvalitní optimalizací šumu), Automatická korekce periferního osvětlení objektivu a korekce barevné odchylky.
Nechybí set uživatelských funkcí a sada Tvůrčích filtrů (Č/B zrno, Měkké ostření, Efekt „rybího oka", Olejomalba, Akvarel, Efekt levného fotoaparátu, resp. dírkové komory a Efekt miniatury). Zejména začínající uživatelé ocení pohodlný samočinný režim Auto+, jehož systém detekuje scénu a situaci a nastavuje vhodný program, a také zdokonalený režim Creative Auto, který nabízí režim Extra Effect Shot, ve kterém systém kromě „normálního" snímku pořídí ještě druhý, upravený podle volby uživatele, a to s využitím Obrazových stylů, anebo s aplikovaným kreativním filtrem. Ten je možno nastavit jako v základní nabídce, tedy třeba zvolit stupeň efektu silný, standardní, nízký (třeba u efektu rybího oka, černobílého podání s výrazným „zrnem" nebo u „akvarelu" či „olejomalby"), anebo v případě efektu „foťák-hračka" lze nechat normální podání, anebo vybrat chladnější, nebo teplejší. Efekty je možno použít na pořizované snímky, možné jsou i jednoduché úpravy snímků a videa a uplatnění efektů na již pořízené snímky s tím, že systém vždy uloží kopii a zdrojový snímek zachová.
Napájení, paměťové karty, konektivita
Jako zdroj energie slouží 7,2V dobíjecí lithium-iontová baterie LP-E12 s kapacitou 875 mAh (6,3 Wh), která umožňuje na jedno nabití pořídit přibližně 480 snímků bez použití výklopného blesku a živého náhledu na displeji. Při použití „půl na půl" automatické expozice + expozice s výklopným bleskem se maximální počet snímků na jedno nabití sníží na 380 (podle norem CIPA). Baterie se také rychleji vyčerpá při používání různých speciálních funkcí, typicky HDRI, a tvůrčích efektů a samozřejmě při nižší teplotě. Indikátor stavu baterie má 4 úrovně. Dokoupit je možno sadu adaptéru ACK-E15 pro napájení z elektrické sítě.
Souběžně s baterií je umístěn slot pro paměťovou kartu. Používat je možno karty typu SD, SDHC i SDXC rychlostní třídy UHS-1. Zajištěna je i kompatibilita s kartami Eye-Fi, které umožňují bezdrátovou Wi-Fi komunikaci. Karta pod jedním krytem s baterií je řešení používané u malých kompaktních přístrojů a v případě EOS 100D s sebou nese jednu nevýhodu: pokud snímáme s přístrojem umístěným na stativu, není karta volně a pohotově dostupná, aniž bychom fotoaparát nemuseli ze stativu sejmout - a při použití rychloupínací destičky je třeba ji odpojit.
Pro připojení k počítači nebo fotografické tiskárně lze využít rozhraní USB 2.0, s nímž je kombinován také videovýstup (PAL/NTSC), pro připojení k HDTV a dalším HD zobrazovacím zařízením lze využít miniaturní konektor HDMI (kompatibilní s HDMI-CEC), nechybí konektor pro kabelovou dálkovou spoušť RS-60E3 a zdířka pro externí stereomikrofon (stereofonní minijack 3,5 mm). Dokoupit je možno bezdrátový dálkový ovladač RC-6 (infračervený senzor přijímače je umístěn na rukojeti) nebo externí GPS jednotku GP-E2.
Co ukázal test
Pro test jsem použil hlavně nový setový zoom EF-S 18-55 mm 1:3,5-5,6 IS STM, ale také základní zoom EF 17-40 mm 1:4,0L USM a objektiv EF 100 mm 1:2,8 Macro USM. Celková obrazová kvalita je výborná, srovnatelná s výstupy z modelu EOS 700D. Fotoaparát je optimalizován především pro rychlou momentní a reportážní fotografii, má poměrně dobrý dynamický rozsah, který mohou nároční tvůrci optimalizovat i rozšířit, a také mohou využít funkce Priorita zvýrazněných tónů, Automatická optimalizace jasu nebo HDRI - High Dynamic Range Imaging - zobrazení s vysokým dynamickým rozsahem, anebo pracovat se 14bitovými obrazovými soubory RAW.
Hranová ostrost je velmi dobrá, šikmé struktury mají jen mírně zvýšené třepení, které ovlivňuje ostrost jen minimálně, hrany nemají přehnaně zvýšený kontrast pro dosažení lepšího vizuálního dojmu při posuzování ostrosti. Ohnisková vzdálenost 27 mm (ekvivalent 35mm formátu: cca 43 mm), čas expozice 0,3 s, clona 5,6 a citlivost 100 ISO. | Ostrost hran na jiném testovacím obrazci. Ohnisková vzdálenost 29 mm (ekv. 35mm formátu: cca 46 mm), čas expozice 1/5 s, clona 5,6 a citlivost 100 ISO. |
Snímek z reálného prostředí pro posouzení ostrosti a prokreslení jemných detailů obrazu při dvou hodnotách citlivosti. Vlevo ISO 200 (čas expozice 1/15 s), vpravo ISO 1600 (čas 1/125 s); clona byla 8 a ohnisko 55 mm (ekv. 88 mm). | Celková tonální reprodukce je při snímání v exteriéru realistická. Žluté žárovkové světlo vyvážil plně automatický režim s posunem k teplejšímu podání, režim Žárovka byl téměř přesný. |
Ekvivalent citlivosti ISO má základní rozsah od 100 do 12 800 a v rozšířeném režimu je dostupná ještě hodnota 25 600. Automatika nastavuje hodnotu citlivosti v rozsahu 100 až 6400 ISO s uživatelskými volbami max. 400, 800, 1600, 3200 a 6400. | Šum na snímku z reálného prostředí při dvou různých hodnotách citlivosti. Vlevo ISO 200 (čas expozice 1/15 s), vpravo ISO 1600 (čas 1/160 s); clona byla 8 a ohnisková vzdálenost 55 mm (ekv. 35mm formátu 88 mm). |
K dispozici jsou dvě uživatelské funkce pro snížení obrazového šumu. První je možno využít při časech expozice 1 s a delších. Buďto ji nepoužijeme, nebo ponecháme její použití na systému přístroje (Auto), anebo ji uživatelsky zapneme, takže „zpracuje" každý snímek s dlouhým časem expozice. | Druhý příklad je z reálného prostředí pro lepší posouzení, jak je ovlivněno podání různých jemných detailů obrazu a zda a jak se projeví barevný posun. Čas 1/2000 s, clona 8 a ohnisko 55 mm (ekv. 88 mm). |
Třetí příklad s drobným barevným objektem před hřbety knih. Čas 1/2000 s, clona 8 a ohnisko 55 mm (ekv. 88 mm). | Využití programu s prioritou clony pro úpravu hloubky ostrosti - rozostření pozadí. Ohnisko maximální, 55 mm (ekv. 88 mm), citlivost 400 ISO. Nahoře nejméně rozostřené pozadí díky cloně 22 (čas expozice 1/6 s), uprostřed clona 8 (čas 1/50 s) a dole nejvíce rozostřené pozadí díky cloně 5,6 (čas expozice byl 1/100 s). |
Eliminace chromatické aberace, česky barevné odchylky. Vlevo funkce vypnuta, vpravo použita. Ohnisko minimální, tedy 18 mm (ekv. 29 mm), clonové číslo 3,5, čas expozice 1/125 s a citlivost 200 ISO. | Využití funkcí automaticky opravujících dvě vady objektivů, tmavnutí obrazu ke krajům, zejména v rozích, a barevnou odchylku, způsobující neostrost. Zobrazeny jsou vždy jen levé části snímků. Nejprve vinětace. Vlevo funkce vypnuta, vpravo použita. Ohnisko minimální, tedy 18 mm (ekv. 29 mm), clonové číslo 3,5, čas expozice 1/60 s a citlivost 200 ISO. |
A jak si s úpravou hloubky ostrosti - rozostřením pozadí poradil režim Kreativní auto? Ohnisko jsem nastavil opět maximální, 55 mm (ekv. 88 mm). Nahoře je méně rozostřené pozadí - systém použil clonu 11, čas expozice 1/60 s a citlivost 1250 ISO. Dole je více rozostřené pozadí díky cloně 5,6, čas expozice systém zachoval 1/60 s a citlivost snížil na 320 ISO. |
Integrovaný výklopný blesk a drobný objekt a pro srovnání snímky bez použití blesku. Expozici s bleskem není žádný problém optimalizovat tak, aby záblesk byl citlivý a nasvítil objekt bez vzniku stínů. Pro horní řadu jsem použil kitový zoom 18-55 IS STM (55 mm, 1/13 s, 5,6 a 100 ISO) a kromě blesku jsem použil i živé barvy a efekt akvarelu.
|
Ukázka, jak si systém přístroje poradí s převodem barevných tónů do šedé škály plus možnosti úprav pomocí setu s obrazovými styly: uprostřed použit oranžový a zcela vpravo červený filtr. Ohnisková vzdálenost 55 mm (ekv. 88 mm), čas 1/30 s, clona 8 a citlivost 400 ISO. | Kreativní automatika a funkce Extra snímek s efektem. Systém pořídí současně s „normálním" snímkem druhý s tvůrčím filtrem nebo různě nastaveným obrazovým stylem. Jako příklad použit efekt fotopřístroje na hraní a připojené screenshoty naznačují, jaké funkce skýtá tvůrčí možnosti. Ohnisko 47 mm (75 mm), čas 1/80 s, clona 5 a citlivost 1000 ISO. |
Kočka I. Ohnisko 40 mm (ekv. 64 mm), čas 1/60 s, clona 5,0 a citlivost 1600 ISO. Použit nepřímý záblesk externího blesku Canon Speedlite 580EX. | Kočka II. Ohnisko 48 mm (ekv. 77 mm), čas 1/60 s, clona 5,6 a citlivost 1600 ISO. Použit nepřímý záblesk externího blesku Canon Speedlite 580EX. |
Svíčka. Čas 0,5 s, clona 16 a citlivost 100 ISO. Použit objektiv EF 100 mm 1:2,8 Macro USM. | Noc I. Vlevo objektiv EF 17-40 mm 1:4L USM, ohnisková vzdálenost 17 mm (ekv. 27 mm), vpravo objektiv EF-S 18-55 mm 1:3,5-5,6 IS STM, ohnisková vzdálenost 18 mm (ekv. 29 mm). Jinak nastavení stejné: čas expozice 30 s, clonové číslo 16 a citlivost 400 ISO. |
Noc II. Vlevo ohnisková vzdálenost 18 mm (ekv. 29 mm), vpravo 55 mm (ekv. 88 mm), čas 30 s, clona 16 a citlivost 400 ISO. | Noc III. Citlivost od 800 po 25 600 ISO, ohnisková vzdálenost 18 mm (ekv. 29 mm) a clona 16. Horní řada vlevo: citlivost 800 ISO, čas 30 s, uprostřed 1600 ISO a 20 s, 3200 ISO a čas 6 s. Dolní řada vlevo 6400 ISO a čas 3,2 s, 12 800 ISO a 1,3 s a vpravo 25 600 ISO a 0,8 s. |
Stručné zhodnocení
Canon EOS 100D výborně poslouží především amatérským uživatelům, kteří na cesty, dovolené, výlety a rodinné, školní a jiné akce preferují lehký a nevelký, snadno přenosný a použitelný fotoaparát umožňující pořizovat také kvalitní videoklipy, měnit podle potřeby objektivy a využívat nejrůznější příslušenství z bohaté nabídky EOS, avšak chtějí, aby to byla zrcadlovka s TTL optickým hledáčkem, byť je kompaktní, využívající místo optického hranolu systém miniaturních zrcadel.
Ačkoli je ve srovnání s dalšími spotřebitelskými zrcadlovkami Canon opravdu velmi malý, drží se v rukou dobře, neboť má příjemný plastový povrch a je vhodně tvarovaný, byť madlo má malými rozměry a tvarem spíše blíž ke kompaktům než k zrcadlovkám. Přirozeně, pokud má někdo velké ruce, nebo je zvyklý na zrcadlovku „normálních rozměrů", nejspíš o koupi tohoto přístroje uvažovat nebude. Ale pro řadu potenciálních uživatelů mají bezpochyby právě malé rozměry a nízká hmotnost přímo magickou přitažlivost, a to tím spíše, že jsou podpořeny výbornou výkonností a vybaveností systémy, programy a funkcemi.
Díky vhodné koncepci ovládacích a kontrolních prvků se používá příjemně a pohotově, uživatel může použít běžné ovladače, anebo využít bezvadné dotykové ovládání. Přístroj vykazuje i výborné operační časy. Výjimkou je autofokus v režimu živého náhledu a natáčení videa, ten by mohl být rychlejší, a to i v případě objektivu s novým krokovým elektromotorkem AF. Na druhou stranu, pokud se jedná o fotografování, pak rychlé akce jistě nebudeme snímat v režimu s živým náhledem na displeji a oceníme pohotový výběr bodů autofokusu, aniž bychom museli oddálit oko od okuláru hledáčku a přestat se soustředit na záběr. Omezení se tudíž týká fakticky jen videozáznamu. Také EOS 100D nedisponuje LEDkou s funkcí pomocného osvětlení autofokusu při snímání za slabšího osvětlení. Výrobce tuto funkci spojuje s elektronickým bleskem, což v řadě situací znamená komplikaci.
Celková kvalita obrazu je výborná i při použití snímků formátu JPEG. Využít můžeme různé funkce pro vhodné nastavení a úpravu parametrů expozice. Kdo je náročný na kvalitu obrazu, ocení 14bitový analogovo-digitální převodník a možnost pracovat s obrazovými soubory RAW, pro jejichž zpracování může využít osvědčený a oblíbený editační program Canon Digital Photo Professional, který je tradičně součástí softwarového vybavení v prodejním balení. Přibalen je i Picture Style Editor, PhotoStitch pro tvorbu panoramatických obrázků, EOS Utility, EOS Sample Music, samozřejmě ImageBrowser EX plus navíc Microsoft Silverlight. Využít můžeme také funkce jako automatická korekce vinětace a chromatické aberace a další, jen musíme stejně jako v případě EOS 700D počítat s tím, že mají vliv na výdrž baterie, která je pod průměrem v kategorii amatérských digitálních zrcadlovek.