Samyang MF 8/3,5 CSII Canon
Samyang 8mm patří mezi skla, která vzbuzují pozornost. Jakmile jej nasadíte na tělo fotoaparátu a přiložíte hledáček k oku, budete žasnout. Svět dostává úplně jiný rozměr. Najednou máte chuť všechno vidět rybím okem. Po vystřízlivění a několika cvaknutí závěrky pro pobavení sebe i kamarádů přichází čas reálného focení. Měl jsem tento objektiv zapůjčený od firmy Oehling na třítýdenní cestu na Borneo. Mohu se tak podělit o své dojmy z praktického používání.
První pocity
Nejsem příliš technicky zaměřený typ, proto vezmu fyzický popis jen letem světem. Pár vlastností objektivu však za zmínku stojí. Při uchopení do ruky působí solidním dojmem, i když například vedle Canon 17-40/4 mi připadal díky váze skoro dutý. Marně na něm budete hledat přepínač AF, je to plně manuální sklo. A slovem „plně" myslím i to, že na něm nastavujete ručně i clonu. Na displeji fotoaparátu bude místo clonového čísla svítit „00" - tedy symbol, že clona není rozpoznána. O dopadech na praktické focení se zmíním za chvíli. Další zajímavostí je pohled na objektiv po sejmutí přední krytky. Čočka je výrazně vypouklá a nedá se na ni našroubovat žádný filtr. Zadní krytka odhalí koncovku, která přesně sedne na bajonet Canon, není třeba používat redukce.
Praktické focení
Nasazením na tělo fotoaparátu s crop faktorem můžeme začít tvořit. Majitelé zrcadlovek s velkým čipem Samyang plně neocení, protože kolem objektu vznikne silný rámeček. Fotka uvnitř se však po ořezu použít dá a může tak posloužit v případě, kdy při tvorbě potřebujete použít vyšší ISO, se kterým mají crop fotoaparáty problémy. Osobně používám jako záložní tělo k full frame zrcadlovce Canon EOS 60D, veškeré doprovodné fotografie byly pořízeny právě jím.
Země je kulatá
Při prvním pohledu do hledáčku jsem si vzpomněl na dědu Homolku, který vysvětluje rekreantům, že rybník Svět je tak ohromný, že je na něm vidět zakulacení Země. Pokud se při komponování se Samyangem dostáváte do nadhledu, horizont se výrazně zakulatí. Při podhledu se naopak výrazně prohne. To je jedna z unikátních vlastností tohoto objektivu, která se dá různě využívat při kompozici. Kompozice téměř výhradně vyžaduje, abyste byli k objektu velmi blízko. A tady přichází ke slovu praktická část.
Objektiv pro trpělivé povahy
Pokud jste zvyklí na AF, zatočit voličem clony a vytvořit fotku, pak při prvních pokusech focení se Samyangem budete muset výrazně zpomalit myšlení. Je to dost podobné autoškole. Každému asi chvíli trvalo, než se mu vrylo pod kůži, jak si nejprve zkontrolovat zpětná zrcátka, pak dát blinkr, pak teprve změnit směr jízdy, předjet toho loudu před sebou, pak zase zrcátka, blinkr a vrátit se do pruhu. Velmi podobné je to se Samyangem. Poprvé jsem namířil objektiv, zaostřil a cvaknul. Výsledkem byla fotka bez jediné kontury. Zkontroloval jsem tedy ovladač ostření a zjistil jsem, že dokáže ostřit od 0,3m a hned za značkou 1,5m je symbol nekonečna. Provedl jsem druhý pokus a opět bez kontury. Na nejmenší clonu to zkrátka nepůjde. Přiclonil jsem, obraz v hledáčku výrazně ztmavl, takže jsem prakticky nic neviděl. Cvak. Sláva, fotka je ostrá. Jenže na fotce je vidět v horním rohu část střechy a ve spodní části moje boty. To je opravdu neuvěřitelné, jaký má to sklo rozsah. Na tyto detaily je třeba si dát pozor. Fotka je navíc dost tmavá. Volba režimu priority clony „A" je v tomto případě nesmyslná, proto je vhodné přepnout na manuální režim „M". Přestože se na displeji nezobrazuje číslo použité clony, ostatní měření funguje a expozice se dá korigovat časem, případně volbou ISO. Tak jsem přišel na postup, který mi vyhovoval. Nejprve roztáhnout clonu, zaostřit, pak přidat clonu, zkorigovat expoziční čas a vyfotit snímek. Taky vám to připomíná zmíněnou autoškolu? Nebylo by lepší využít Live View?
Focení přes Live View
Patrně nejlepší cestou, jak dosáhnout s objektivem optimálních výsledků, je připevnit foťák na stativ a využít Live View. Odcloněným objektivem zaostřit, přiclonit, srovnat expozici a vytvořit fotku. I v tomto případě je třeba vzít v úvahu jednu důležitou vlastnost. Dnešní fotoaparáty dokážou při Live View simulovat expozici, takže vidíte obraz tmavý nebo světlý podle expozičních hodnot. Samyang však ve výsledku podá minimálně o 1 EV světlejší fotografii, než se jevila pohledem do Live View. Pokud chcete správně exponovanou fotku, je třeba nastavit hodnoty na podexpozici. Prakticky to znamená, že za zhoršených světelných podmínek na displeji fotoaparátu neuvidíte při snímání skoro nic. Zacloněním obraz ztmavne, stejně pak dodanou podexpozicí a budete muset věřit, že co jste nastavili, je správně. Chce to opravdu trochu cviku a trpělivosti. Samyang vás pak odmění neotřelým pohledem na věc. Pokud fotíte ze stativu, vždy si zkontrolujte, zda na snímku nejsou jeho nohy. Mně se to zpočátku ohlídat nepodařilo.
Optické vlastnosti
Konečně se nám povedlo vytvořit snímek. Jak je na tom kvalita výstupu? Obrázek si můžete udělat podle testovacích fotek. Obecně platí, že nejlepších výsledků dosáhnete zacloněným objektivem na číslo 8. Na plně otevřenou clonu nečekejte na snímku žádné kontury, při cloně 22 se detaily opět ztrácí, i když ne tak výrazně jako při cloně 3,5. Už první přidaná clona (5,6) však do obrazu vloží hrany a objekty působí ostře. Své limity má použití těla s crop faktorem. Stoupající hodnoty ISO mají neblahý dopad na kresbu v detailech. Velká škoda, že objektiv není plně kompatibilní i s full frame zrcadlovkami. Experimentování by mělo další zajímavý rozměr.
Chromatická aberace
Objektiv svým rozsahem zabírá extrémní úhel, do kterého se vejdou světlá i tmavá místa. Nezřídka se stává, že v obraze najdete přechody mezi kontrastními plochami jako je tmavá kůra stromů - světlé nebe. Na těchto plochách vzniká chromatická aberace. Při editaci fotografií je třeba na to myslet a využít nástroje pro její eliminaci. Na ukázce je výřez z obrazu, kde jsem odstranil aberaci v programu Lightroom jedním kliknutím na volbu Remove Chromatic Aberation a potažením jezdce Purple amount na hodnotu 3.
Mé hodnocení
Při hodnocení beru v úvahu, že se jedná o kompromisní sklo, které za relativně málo peněz přináší možnosti mnohem dražších objektivů. Kouzlo ohniska 8mm (resp. 12,8 mm po přepočtu) je tak silné, že ho beru jako hlavní plus. Stejně tak i optické vlastnosti jsou při mírném zaclonění překvapivě dobré. Je zbytečné vytýkat absenci AF objektivu, který AF ve výbavě nemá. Co bych určitě uvítal, je nějaký přepínač rychlého odclonění objektivu při nastavené vyšší cloně pro finální kontrolu kompozice snímku. Také rozdíl v expozici oproti pohledu do Live View nutí před vytvořením konkrétního snímku trochu experimentovat. Při focení zvířat není mnohdy na podobné experimenty čas. Samyang jsem si dost oblíbil a přinesl mi přesně to, co jsem od něj očekával - zpestření fotografických motivů. Osobně mám rád, když se těchto speciálních skel používá spíše jako koření pro zpestření portfolia. Fotit vše rybím okem může být sice zábava, diváka to však rychle omrzí. Po počáteční euforii budete asi objektiv využívat jen zřídka. Jakmile však najdete vhodný motiv, budete mít opravdovou radost, že jste si objektiv do brašny přibalili. Tenhle pohled vám nic nenahradí. Nakonec jsem Samyang zakoupil a doplnil jím tak natrvalo svou výbavu.
Za zapůjčení na výpravu velmi děkuji firmě Oehling.